• Review Lion King: levensechte leeuwen met gouden keeltjes

Vol spanning zit ik te wachten op de befaamde openingsscène van de rode, opkomende zon over de Afrikaanse savanne. Wel erg ambitieus: met een 3D-bril op mijn neus helemaal op de voorste rij, de enige plek die nog over was. In Oegandese bioscopen hebben bezoekers er nogal een handje van om tijdens de film luidkeels mee te kraaien en brullen, maar tijdens deze vertoning van The Lion King zou ik het niet eens gaan horen. Want vanaf het moment dat die openingsscène inzette, was ik niet meer in de bios. Ik bevond me middenin Afrikaans landschap tussen zingende leeuwen.

Lion King: levensechte leeuwen met gouden keeltjes

Vol spanning zit ik te wachten op de befaamde openingsscène van de rode, opkomende zon over de Afrikaanse savanne. Wel erg ambitieus: met een 3D-bril op mijn neus helemaal op de voorste rij, de enige plek die nog over was.

In Oegandese bioscopen hebben bezoekers er nogal een handje van om tijdens de film luidkeels mee te kraaien en brullen, maar tijdens deze vertoning van The Lion King zou ik het niet eens gaan horen. Want vanaf het moment dat die openingsscène inzette, was ik niet meer in de bios. Ik bevond me middenin Afrikaans landschap tussen zingende leeuwen.

The Lion King: oud vs. nieuw

Nieuwe technieken brengen nieuwe trends. Eén daarvan is dat alle geliefde Disney films uit onze jeugd in een modern jasje gestoken lijken te worden. Niet helemaal risicoloos, als je het oergevoel van bescherming ziet opborrelen wanneer het gaat over nostalgische gevoelens. Al helemaal toen The Lion King aan de beurt was: een remake van het publiekslievelingetje uit 1994, ook wel benoemd tot beste geanimeerde Disneyfilm aller tijde. Wanneer je aan The Lion King komt, begeef je je op glad ijs. En dat leek regisseur Jon Favreau zich goed te realiseren. Hij besloot het safe te spelen: het script van de film is vrijwel precies hetzelfde gebleven.

Met veiligheid kan er niet veel mis gaan, je moet hard je best doen om er een zooitje van maken. Tegelijkertijd laat je als filmmaker minder ruimte over creatieve uitspattingen of vernieuwende perspectieven. Een punt waar critici maar al te graag met de vinger naar wezen na het kijken van The Lion King. Maar: alhoewel de makers wat plot betreft dan misschien wel voor de veilige weg hebben gekozen, op een ander vlak zijn ze helemaal los gegaan: de vormgeving.

De Lion King nóg echter beleven? Check hier op welke levensechte locaties in Oost-Afrika The Lion King geïnspireerd is!

De visuele ervaring

Je zou het misschien niet zeggen, maar op het eerste shot na is alles wat je ziet puur en alleen door de computer gemaakt. Toch hebben de cameramannen het old-school aangepakt en met de camera op hun schouder de beelden geschoten. Hoe dan? Jon Favreau, de regisseur, heeft als eerste de opdracht gegeven om een virtuele Serengeti te maken. Dus is een team animatoren op het vliegtuig naar Kenia gestapt (dat de Serengeti in Tanzania ligt waren ze waarschijnlijk even vergeten). Daar hebben de beste mensen hun kont in het wild geparkeerd en zijn ze landschappen en dieren gaan bestuderen. Vervolgens hebben ze thuis de hele Lion King-wereld gecreëerd, everything the light touches (and beyond!), en konden de cameramannen binnen deze virtuele wereld hun ding doen. Cool, toch?

Maar wat vooral heerlijke bibbers bezorgt tijdens het kijken van de film, is hoe realistisch de animatoren de beelden hebben gemaakt. Als ik niet beter had geweten, had ik gedacht dat ik naar een natuurdocumentaire van David Attenborough zat te kijken – totdat de dieren luidkeels begonnen te zingen en grapjes over scheten begonnen te maken. Het was dan ook het doel van de makers om de film photo-real te maken. Maar waarom eigenlijk? Waarom moest het avontuur van onze geliefde Simba ook door hyperrealistische leeuwen verteld worden? Het leek Favreau een leuke uitdaging om het krachtige verhaal van The Lion King opnieuw te vertellen, via een medium dat een andere ervaring zou bieden dan de 90’s tekenfilm of de musical. Nou Favreau, wrijf maar in je handjes want dat is gelukt! De landschappen en dieren zijn zo realistisch dat je ze haast kunt ruiken, voelen, aanraken. Gooi daar een 3D-bril en een stoel op de voorste rij bovenop en poef: je bent in Afrika (en dat voor een tientje!)

Emotie vs. realiteit

Deze hyperrealistische animaties hebben mij regelmatig de slappe lach bezorgd, daar op de voorste rij. De ongemakkelijkheid van levensechte documentaire-dieren die huppelend door het bos ‘The Lion Sleeps Tonight’ zingen, bleek groot effect op mijn lachspieren te hebben. Toch klinkt er het geluid van kritiek. Het sterkste, meest karakteristieke aspect van de film bleek voor veel mensen ook de grootste valkuil. De film werd beschreven als emotieloos, zielloos en leeg. Want ja, een leeuw of een wrattenzwijn kan nou eenmaal geen traantjes laten, glimlachen of fronsen. Als gevolg werden de menselijke emoties van de karakters alleen duidelijk door de context van het verhaal en het werk van de stemacteurs. Dat heeft een vreemd effect: je hoort simba jammeren om zijn gestorven vader, maar hij kijkt er nogal onverschillig bij. Bij liefhebbers van de 90’s-versie gaat dit er maar moeilijk in. Het verhaal wordt tenslotte gedreven door menselijke emotionele ontwikkelingen die moeilijk voelbaar te maken zijn in deze fotorealistische animaties.

Toch zag ik emotie bij de dieren, op een manier die je alleen bij dieren ziet. Dat getuigt van het knappe staaltje onderzoekswerk van de animatoren. Dierlijke emoties zijn namelijk niet zichtbaar in een traan of een lach, maar in lichaamshouding en –beweging. Zoals mijn hond helemaal over the moon kan zijn wanneer ik thuiskom om vervolgens zielig en schuldbewust in een hoekje weg te kruipen wanneer ik erachter kom dat ze mijn pantoffel opgepeuzeld heeft. Deze dierlijke emoties waren zo realistisch nagemaakt in The Lion King, dat toen Mufasa vertrappeld werd, ik net zo hard met Simba meejammerde als jaren geleden bij de getekende versie – misschien zelfs wel harder!

IK BEN KLAAR VOOR HET AVONTUUR! WAT DOEN WE NU?

typing-baboon

1. AANVRAAG