Travel Story van Maarten, Nicolette, Frederique & Feline in Kenia

Op een donkere zondagavond in februari bespreken wij onze Afrika-reis plannen met Charles en Claudy van Charlie’s Travels. Nog geen week later hebben we al een reisvoorstel voor een reis door Kenia in huis in de vorm van een website. Na een aantal aanpassingen heen en weer komen we tot een finaal plan en wordt onze eigen website onze reisgids. Superleuk detail; de website telt net als wij de dagen af tot vertrek! Op 2 augustus is het dan eindelijk zover… en wat een reis zal het worden!

Gaaf, wij willen ook op reis!

TRAVEL STORY VAN MAARTEN, NICOLETTE, FREDERIQUE & FELINE IN KENIA

Op een donkere zondagavond in februari bespreken wij onze Afrika-reis plannen met Charles en Claudy. Nog geen week later hebben we al een reisvoorstel voor een reis door Kenia in huis in de vorm van een website. Op 2 augustus is het dan eindelijk zover… en wat een reis zal het worden.

Oude engelse villa Nairobi

Aankomst in Nairobi

We beginnen in Nairobi, worden opgehaald bij het vliegveld en krijgen een lokale simkaart zodat we via de Charlie’s appgroep contact kunnen houden met Claudy, Charles en Erick van Charlie’s Travels in Nairobi. We slapen in een nostalgische oude Engelse villa waar beroemdheden als Frank Sinatra ooit te gast zijn geweest en maken kennis met de eigenaresse, die daar ook nog steeds woont met haar drie leuke honden. Het personeel is ontzettend vriendelijk en legt ons in de watten met een heerlijk ontbijt in de prachtige tuin. Wat een schril contrast met de sloppenwijken waar we niet veel later met de jongens van Nai Nami doorheen lopen. Onze kinderen zijn diep onder de indruk als ze zien waar ook kinderen van hun eigen leeftijd de dagen en nachten (zonder ouders) doorbrengen. Op de terugweg nog even langs bij de villa van Charlie’s. Leuk om het team achter de reis te ontmoeten!

De dag erna worden we al vroeg opgepikt door onze driver Kennedy, die de rest van de trip bij ons zal blijven. Kennedy is niet alleen leuk, onderhoudend en grappig maar blijkt ook nog eens prima te kunnen biljarten en van muziek te houden, wat goed van pas komt tijdens de lange trips in de auto!

Avontuur ten top

Van Nairobi gaan we naar Lake Navaisha, nijlpaarden spotten en andere wilde dieren zien. De dag erna via een mooie rit naar de thee- en suikerplantages en onze bestemming: het Kweisos House. Ook hier zijn wij de enige gasten en ontmoeten we de eigenaren. We rijden paard, zwemmen in het zwembad, spelen pool, hiken door tropisch regenwoud naar een waterval en ontmoeten de plaatselijke bevolking. Jammer genoeg geen tijd meer om een partijtje met ze te voetballen….

Vanaf de plantage de dag erna weer in de auto naar Kisumu en Lake Victoria voor een lake tour en Sundowners op Kanoonga Hill. We genieten van de mooie natuur en het easy tempo langs de oevers.

Voorkant boot op water
groepsfoto met de lokale bevolking

Takawiri Island

Op weg naar M’bita om vanaf met een vissersboot te vertrekken naar Takawiri Island. Wat een verrassing, een tropisch eiland met een wit zandstrand midden in het Victoriameer. Ook hier zijn wij weer de enige gasten, het eiland lijkt van ons. Lekker chillen, visjes eten die in de ochtend zijn gevangen, op een surfboard dobberen en kokosnoten ontwijken die uit de boom vallen. Als het donker wordt, maken onze gastheren Alfons en Alfred een bonfire op het strand. Midden in de laatste nacht nog wat angstige momenten, er breekt een heftig onweer los en de bliksem slaat in op het eiland. De volgende ochtend kunnen we niet aan wal in verband met de weersomstandigheden. Gelukkig weet eigenaresse Kati van het resortje iets te regelen en kunnen we vanaf M’fangano terug naar het vasteland met de plaatselijke waterbus. De lokale bevolking heeft een topochtend (en wij ook): vier lange, blonde en blauwogige mzungu’s op de boot!

Eiland uitzicht met boot op de voorgrond
Kampvuur familie

Big Five

Daarna volgt een lange, lange rit naar de Maasai Mara. Onderweg pikken we onze Maasai-gids Levi op. Snel eten en onze luxe tent in, want morgenochtend wacht de game drive van 5.30 uur. Achteraf gezien hadden we hier wel wat meer tijd willen doorbrengen. Wat een fantastische natuur en overdonderende schoonheid! We vallen met onze neus in de boter. De Great Migration is begonnen, we zien de trek van duizenden wildebeests en spotten in twee drives 4 van de Big 5. De luipaarden, vijf in totaal, nog met bebloede bekken van de laatste kill, zijn het hoogtepunt.

Groepsfoto familie in jeep

Tijd voor de tribal trek

Tijd om weer te koersen. Op weg naar de Loita Hills voor de Maasai Tribal Trek: hier kijken we al dagen naar uit. Het is een van de redenen waarom we Charlie’s Travels gevraagd hebben deze reis voor ons te organiseren! We ontmoeten Maasai-stamhoofd Robert in Narok en rijden samen met hem naar zijn huis waar de trek de dag erna zal beginnen. Robert vertelt ons over zijn stam en zijn inspanningen om een school op te zetten in zijn dorp. Bij aankomst ontmoeten we zijn vrouwen en kinderen en de rest van het dorp. De kok die ook meegaat met de tribal trek begint met koken en zal daar de komende dagen niet meer mee ophouden. Chapati, pancakes, spaghetti, schapenbout; hij draait zijn hand er niet voor om. Omdat we met een klein groepje zijn, mogen we de eerste nacht in het huis van Robert slapen. De kinderen spelen buiten met elkaar met een autoband en met de (huis)dieren.

De drie dagen die volgen zijn alles wat we ons ervan hebben voorgesteld, al lopen de Maasai wel net iets harder en nemen ze minder pauze dan we hadden gedacht. Ze zijn lichtvoetig op slippers en waterschoenen, wij iets minder soepel op onze technologisch verantwoorde footgear.

Tribal trek Maasai vuur maken
Tribal trek uitrusten op een berg
Tribal trek Maasai man tijdens de beklimming

Sawa sawa

We leren het ‘sawa sawa?’, oftwel: gaat het? Ja hoor, sawa sawa, het gaat. We lopen ongeveer 6 à 7 uur per dag en het gestage lopen brengt je in een fijn ritme. De waanzinnige landschappen wisselen elkaar af en vloeien in elkaar over. We zien geen wilde dieren, maar horen ze wel en zien de sporen van olifanten, leeuwen en hyena’s. Wij lopen met twee Maasai-gidsen (David en Alex), de andere mannen en de ezels lopen vooruit via een andere route, zodat als wij op de campsite aankomen de tenten al klaarstaan en er een vuurtje brandt. De eerste avond wordt een schaap geslacht en alles van het dier wordt gebruikt. De laatste (afscheids)avond zingen de Maasai liederen voor ons en wij zingen een lied voor hen, ze doen traditionele dansen en vragen ons om mee te doen. Als cadeau krijgen we vier houten lepels die ze gedurende de tocht voor ons gesneden hebben uit rood cederhout.

Campsite uitzicht met vuur
Campsite uitzicht met ontbijt
Campsite uitzicht s'ochtends
Achterop de motor bij de Maasai

Lake Natron en Magadi

De volgende ochtend nog een pittig tripje van 10 kilometer downhill, waar Sylvester en Solomon ons op staan te wachten met hun motoren. Na een koel drankje (dat is lang geleden..!) stappen we bij de jongens achterop.

We rijden door Shompole Park richting de grens van Tanzania en slapen bij de Ngurman Escarpment op een rotsgesteente bij een vulkaanbreuk. Bij de laatste stop loopt weer het hele dorp uit om zich aan ons te vergapen. Na het uitdelen van lollies voor alle kinderen, vertrekken we weer.

De volgende ochtend nog een paar uurtjes achterop over Lake Natron naar Magadi waar we dan in de lokale sportclub kunnen douchen en zwemmen. Hoe lekker is een douche na een week zonder badkamer!

Vriend Kennedy staat alweer klaar in Magadi om ons op te pikken voor de terugrit naar Nairobi. Daar blijven we nog twee daagjes om van alle indrukken bij te komen voor we weer terug naar huis vliegen.

Kwaheri Kenya

Wat hebben wij intens genoten van deze bijzondere reis. Ondanks dat we maar 17 dagen in Kenia zijn geweest, hebben we het idee dat we het land goed hebben leren kennen en een kijkje hebben mogen nemen achter de schermen van dit bijzondere land met haar prachtige natuur, bijzondere mensen en grote tegenstellingen. Dank jullie wel Niquela, Charles, Claudy, Erick, Kennedy, Robert & co en alle anderen! Kijken naar de ‘Lion King’ zal nooit meer hetzelfde zijn…!

Kwaheri Kenya, we’ll be back!