Lake Naivasha, Hell’s Gate & Mount Longonot

Na een goede vlucht landden we in Nairobi. Onze driver van Charlie’s Travels, Daniël stond ons op te wachten om ons naar het appartement brengen, vanuit waar we de volgende dag onze reis naar Lake Naivasha en Hell’s Gate zouden beginnen. We kwamen na een lange en vermoeiende rit aan in Naivasha en maakten we kennis met onze bijzondere villa Mabati. De drivers voor de bootsafari stonden al klaar. We reden naar Lake Oleidon, waar we onze heerlijke trip startten! We zagen veel nijlpaarden, zeearenden, mooie bomen en een prachtige “moon-rise”. Heerlijk rood wijntje, kinderen aan de chips, kortom: genieten!

De volgende ochtend werden we opgehaald voor de cycle & hike tocht door Hells gate park. Toen we bij de start moesten wachten op de fietsen gebeurde er iets wat de kinderen heel grappig vonden. Een volwassen baboon sprong in de auto en pakte het cola flesje van de driver en vluchtte daarmee weg! Iedereen was verbaasd!

De fietstocht was door de slechte weg met veel stenen, hobbels en grote stukken zandweg best pittig. Wel zagen we veel dieren, grazend langs de weg: zebra’s, giraffen, pumba’s… Onderweg kwamen we een klimwand tegen waar de kinderen een klim op waagden. Een leuke en uitdagende onderbreking van onze fietstocht. Vervolgens startte de hike: Gorge Road. We begonnen een wandeling door het bos waar onze gids Peter ons vertelde over de interessante bomen die hier groeien zoals de deoderant boom waar de maasai deoderant van maken. Leuke weetjes! Daarna gingen we wandelen in een door erosie ontstaand droge rivier: Gorges Road. Prachtig mooi was dat!

De volgende ochtend vertrokken we naar Mount Longonot. Op 2000 meter startten we onze wandeling. Al snel begon de klim, wat vrijwel de hele route behelsde. De zon scheen aardig en het was dus erg warm. Het hele gezin had het zwaar, vooral de twee jongsten. We waren blij toen we de top hadden bereikt. Daar, op 2500 meter hoogte, werden we beloond met een fantastisch uitzicht op de kraker mond, die helemaal begroeid was met bomen en struiken. Na een korte rustpauze zijn we een stukje de kraterrand op gelopen wat wederom een magnifiek uitzicht bood op zowel de krater als het landschap aan de andere kant.

Na de steile tocht naar beneden bracht de driver ons naar Naivasha. Daar zijn we bij een lokale supermarkt boodschappen gaan doen wat best apart was. We waren daar de enige blanken en werden enorm aangestaard. Terug in onze heerlijke bungalow konden we heerlijk relaxen. Mabati house gingen we erg waarderen: een leuk apart huis! Zebra’s die eromheen wandelen, een kookstelletje waar we lekker eten op konden maken… In de nacht hoorden we een geluid buiten. Het bleek een grazend nijlpaard te zijn, een paar meter verder in de tuin! Indrukwekkend!

Maasai Mara

De paar dagen in de Maasai Mara waren een paar om nooit te vergeten. Het begon al toen we tijdens de rit door allemaal mooie landschappen vast kwamen te zitten waar de regen de weg had weggespoeld. Omringd door Maasai werden we door een Jeep uit de modder getrokken. Ons jongste kind vond dit geweldig. Dit stond op zijn Bucket list en hij maakte het nu mee!

Toen we aankwamen bij Mara Sidai, werden we verwelkomd met warm handdoekje en ananas sap. We kregen twee basistenten om in te overnachten. Aan het einde van de middag gingen we op de eerste Gamedrive, waar we al drie van de Big Five hebben kunnen spotten! We zagen bijvoorbeeld al leeuwen. We dachten eerst dat het er één was maar het bleken er zes te zijn die ook nog eens een gnoe zaten op te eten! Indrukwekkend!! Daarna spotten we nog cheeta’s, buffels, giraffen en drie olifanten die met elkaar aan het spelen waren.

De volgende dag vervolgden we de safari – met alle koffers in de auto – na een ontbijt van pannenkoeken. We zagen weer zoveel dieren, leeuwen, giraffen. Toen het bijna tijd was om naar onze logde te gaan, zagen we een aantal busjes rondom een boom staan. We gingen toch nog even kijken en dat was een lucky-shot. Want wat zat er in de boom? Iets roods met een staart, was het een baboon met rode billen…? Nee, het was een luipaard die een prooi – een impala – aan het opeten was in de boom. De luipaard hapte de impala aardig weg en met volle maag verliet hij de boom om lekker uit te rusten. Geweldig om dit alles te zien!! Na deze klap op de vuurpijl, vertrokken we richting onze 5 sterren Lodge Sekenani. Een prachtige lodge waar we de rest van de middag genoten van het hotel en de mooie bosrijke omgeving!

De laatste dag Gamedrive was wederom bijzonder. Cheeta’s op jacht, gnoes die de rivier overstaken, lunchen onder een boom met zebra’s in de buurt… Een aparte ervaring! Na de lunch gingen we op zoek naar de neushoorn. Helaas liet deze zich niet zien, tot grote teleurstelling van onze jongste zoon. Wel zagen we nog veel andere prachtige dieren, olifanten, leeuwen, hyena’s… Daarna terug naar onze heerlijke lodge. Relaxen, badderen, wijntje op het terras… Luxe!

We sloten de game drive de volgende ochtend af en zagen nog veel bijzondere dingen voor we het park verlieten, zoals parende leeuwen. Toen gingen we richting Mount Suwsa, waar ons avontuur met de Maasai zou beginnen. Met vijf motoren gingen we op pad. De weg was stoffig en vol met lava stenen. Spannend en gaaf tegelijkertijd. Onderweg bezochten we allerlei grotten zoals de “leopards bathroom”, de “Bamboons Parlement en de “Bats Convention. De luipaard grot was interessant, maar de vleermuizengrot ontzettend smerig aangezien alles onder de poep zat! Onze schoenen raakten zwart van de vleermuizenpoep en het stonk echt verschrikkelijk. We waren blij toen we weer terug bij de motoren waren, waarna we meteen schoonmaak doekjes pakten. De Masai lachten ons stiekems edoch merkbaar uit. Tja, een botsing van culturen.

Vervolgens gingen we op de motor naar het Maasai dorp, het huis van Rueben. Onze twee jongste kinderen speelden met de kinderen uit het dorp en dat bleek heel gezellig te zijn.

Het was een bijzondere avond aan het kampvuur. We kregen te zien hoe een geit werd geslacht, ontleed en klaargemaakt. Het smaakte heerlijk, al hadden de kinderen moeite het te eten! De sterrenhemel was prachtig en we hoorden gehuil van de hyena’s op de achtergrond. Na het eten met de mannen en de jongens – vrouwen mochten er blijkbaar niet bij zijn, gingen we slapen in de hut. Het was het koud en we sliepen amper door de blaffende hond die de koeien en schapen bewaakten tegen de wilde dieren.

Nairobi

Bij het ontwaken in Mount Suswa kregen we een ontbijtje van witbrood met kersenjam en zoete thee. Na afscheid te hebben genomen werden we weer met de motoren naar Suswa City gebracht. De vulkanische berg naar beneden was heel erg stoffig – we werden super vies! – en soms best spannend. We probeerden onderweg ook van het mooie uitzicht te genieten. Beneden gekomen zagen onze gezichten helemaal zwart van de stof. Dit was het einde van onze dag bij de Masai: wat was dit bijzonder om mee te maken!

Na Mount Suswa waren we doodop. We voelden ons vies en verlangden naar een douche en relax tijd. We gingen terug naar Nairobi, waar we heerlijke hamburgers aten bij het kantoor van Charlie’s Travels. Daarna konden we lekker relaxen in ons huis. De volgende dag maakten we een indrukwekkende tour met de Streetboys. Met vijf jongens liepen we naar down-town Nairobi en al lopend vertelden ze ons hun verdrietige verhalen. Hoe ze als jonge kinderen op straat belandde en helemaal zelf moest overleven. Gelukkig is hij door voetbal uit deze ellende geraakt en gaat het nu goed met hem. Hopelijk was dit voor de kinderen een hele leerzame ervaring.

Na deze tour werden we naar de luchthaven gebracht waar we onze binnenlandse vlucht naar Mombassa namen. Tijdens de lucht zagen we de Kilimanjaro boven de wolken uit steken: een prachtig mooi uitzicht! Vanuit Mombassa zaten we al gauw in de taxi naar het paradijselijke Diani Beach, en hoorden we interessante verhalen over de Keniaanse kust.

Diani Beach

Na negen pittige dagen onderweg in Kenia, begon onze welverdiende rust aan de kust van Diani. We hadden een prachtig hotel, African Pearl. Aan het strand, omringd door een mooie tuin met heerlijk zwembad en goede Wifi. We bleven vooral rondom het hotel omdat het alles had wat we nodig hadden. Even lekkere koffie en Westers eten! We hebben gedoken, gesnorkeld en wandelingen gemaakt over de idyllische witte stranden. Je moet er wel tegen kunnen dat je constant wordt aangesproken, omdat men je iets wil verkopen! Maar toch bleven de Kenianen altijd aardig.

Dat was onze afsluiting van een geweldige reis door een bijzonder en prachtig Kenia! We hebben er onvergetelijke herinneringen aan overgehouden.